Obwodnica Krosna Odrzańskiego o długości 11,3 km będzie biegła po nowym śladzie, omijając miasto. Jej początek zlokalizowany będzie na DK29 w rejonie Osiecznicy, a koniec na DK32 w rejonie Połupina. Nowa droga będzie omijała Krosno Odrzańskie od strony północnej i wschodniej – to wariant II (spośród trzech poddanych szczegółowej analizie) zatwierdzony decyzją środowiskową jako najkorzystniejszy pod kątem techniczno-ekonomiczno-środowiskowym. W ramach inwestycji wykonawca zbuduje most na Odrze.
Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w mieście poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Obecny zabytkowy most nie jest w stanie sprostać rosnącym potokom ruchu. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Krośnie Odrzańskim.
Obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 zostanie wybudowana w systemie „projektuj i buduj” przez firmę POLAQUA. Wartość robót budowlanych wykonawca wycenił na ponad 305 mln zł.
W pierwszej kolejności zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), na co ma siedemnaście miesięcy. Kolejne 22 miesiące zajmie budowa drogi, z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca. Oddanie inwestycji do użytku planowane jest na grudzień 2027 r.
Obwodnica Krosna Odrzańskiego jest jedną z sześciu zaplanowanych do realizacji w województwie lubuskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Pozostałe obwodnice to:
Źródło: GDDKiA
Czytaj także:
DK91 Zawada–Siedlec Duży w rozbudowie