Estakada ES-26 na S19 Babica–Jawornik – najwyższa w Polsce

 

Estakada ES-26

 

Estakada ES-26 usytuowana jest pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa. Trasa odcinka S19 Babica–Jawornik przechodzi przez obszar pagórkowaty. Takie warunki terenowe spowodowały konieczność zaprojektowania 17 obiektów inżynierskich, które docelowo mają przeprowadzić kierowców poprzez ogromne jary i doliny sięgające kilkudziesięciu metrów głębokości oraz długości przekraczającej kilometr.

Estakada ES-26 to ośmioprzęsłowa konstrukcja o długości całkowitej 1082 m i szerokości 29 m. Parametrem wyróżniającym jest wysokość całej konstrukcji w jednej z osi, która przekracza 80 m. Warto też wspomnieć o wysokości konstrukcyjnej ustroju nośnego, która maksymalnie wynosi 12,5 m. Projektowanie tak spektakularnej konstrukcji w niełatwym terenie stanowiło wyzwanie pod względem posadowienia. Projektant w najbardziej niekorzystnych warunkach przewiduje konieczność wykonania pali o średnicy 1,5 m i długości 42 m. Realizacja tego obiektu będzie wymagała wbudowania ponad 80 tys. m³ mieszanek betonowych różnych klas oraz 16 tys. t stali zarówno konstrukcyjnej, jak i sprężającej.

 

Budowa S19 Babica–Jawornik 

W ramach inwestycji S19 Babica–Jawornik powstanie 11,6 km drogi ekspresowej, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). Wybudowany zostanie również węzeł Żarnowa–Strzyżów, zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: osiem estakad, pięć wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, po jednym dla zwierząt dużych i małych). Droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.

Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica–Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik–Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu tego drugiego odcinka, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Jaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna, służąca jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.

Roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie zostaną ukończone w ciągu 26 miesięcy, tj. we wrześniu 2026 r. Odcinek S19 od węzła Babica do Jawornika realizowany jest w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Wartość umowy wynosi 1 253 370 000 zł.

 

Źródło: GDDKiA

 

Przeczytaj też:

S61 Ostrów Mazowiecka–Śniadowo gotowa

Most na Sanie w Stalowej Woli w realizacji

Most w Trzebiatowie odzyskał historyczny blask

 

News