Budowa tunelu średnicowego w Łodzi – kolejny etap

 

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi

 

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi realizowana jest w ramach projektu POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna–Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” – kontynuacji budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne na osi wschód–zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ–południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi weszła w fazę budowy trzeciej nitki. Ruszyła operacja przenoszenia pierwszych elementów TBM Faustyny, która wydrążyła drugi jednotorowy tunel podziemnej trasy średnicowej pod Łodzią (od przystanku Koziny w stronę stacji Żabieniec), po czym zatrzymała się w komorze technologicznej na ul. Skarpowej. Mniejsza maszyna TBM jest przenoszona nad torami linii Łódź–Łowicz do komory przy ul. Żniwnej, skąd rozpocznie drążenie trzeciego tunelu jednotorowego.

 

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi

 

Wydobycie z komory TBM o wadze 650 t wymaga podzielenia go na 11 elementów, które następnie będą pojedynczo umieszczane na wcześniej przygotowanej platformie przy linii kolejowej. Stąd elementy tarczy wraz z pojazdami do wywozu ziemi z tunelu będą przenoszone nad torami linii kolejowej nr 15 do komory startowej na ul. Żniwnej. Do realizacji zadania użyte zostaną specjalistyczne żurawie o udźwigu 650 i 550 t.

W pierwszej kolejności przeniesiony zostanie tzw. płaszcz tarczy o wadze 55 t. W kolejnych etapach transportowane będą pozostałe części TBM. Po przerzuceniu na drugą stronę torów każda z części przejdzie szczegółową inspekcję. W ostatnim etapie elementy zostaną umieszczone w komorze startowej na ul. Żniwnej na specjalnie przygotowanej kołysce i ponownie zmontowane.2

 

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi

 

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi na trzeciej nitce rozpocznie się w drugiej połowie lutego 2024 r. W tym roku TBM Faustyna wybuduje jeszcze czwarty tunel z Kozin do komory przy al. Unii Lubelskiej.

PKP PLK SA złożyła wniosek o fazowanie projektu, tj. podział inwestycji na etapy i finansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021–2027. Przedsięwzięcie za ponad 1,8 mld zł netto jest współfinansowane z POIiŚ. Termin zakończenia inwestycji zaplanowano na koniec 2025 r.

 

Źródło: PKP PLK S.A.

Fot. Rafał Wilgusiak/PKP PLK S.A.

 

Czytaj także:

Rail Baltica na Łotwie z wykonawcą

LK202 Lębork–Słupsk zostanie wyremontowana

LK139 Tychy–Most Wisła w modernizacji

 

 

News