Odcinek S16 Borki Wielkie–Mrągowo został oddany do ruchu. Stanowi przedłużenie dwujezdniowej trasy pomiędzy Biskupcem a Borkami, którą wybudowano w 2014 r. S16 Borki Wielkie–Mrągowo przebiega przez Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie omija Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Powstały także dwa węzły w Sorkwitach i Bagienicach oraz miejsce obsługi podróżnych w Marcinkowie.
Istniejąca DK16, od Borek Wielkich do skrzyżowania z obwodnicą Mrągowa w ciągu DK59, na odcinku o długości ok. 13 km została rozbudowana do układu 2×2 oraz dostosowana do parametrów drogi ekspresowej. Zbudowano też około kilometrową, jednojezdniową DK59 od ronda na końcu Zachodniej Obwodnicy Mrągowa do skrzyżowania z S16. Powstał też jednojezdniowy wspólny przebieg DK16 i DK59 o długości ok 2,3 km, od skrzyżowania z S16 do istniejącej DK16/59. W ramach budowy powstały urządzenia ochrony środowiska, w tym cztery przejścia dla dużych zwierząt (trzy górą nad drogą, jedno pod nią), zabezpieczenia akustyczne oraz nasadzenia zieleni.
Dzięki S16 Borki Wielkie–Mrągowo znacząco poprawi się bezpieczeństwo uczestników ruchu, a przejęcie ruchu tranzytowego z terenów zabudowanych zmniejszy ryzyko wypadków i kolizji. Zmniejszy się też oddziaływanie hałasu na tereny zabudowy mieszkaniowej.
Droga krajowa nr 16 ma znaczenie międzynarodowe, krajowe i regionalne. Jest to najkrótsza trasa tranzytowa między Berlinem a krajami bałtyckimi oraz główna regionalna droga ze wschodu na zachód, łącząca najważniejsze ośrodki regionalne (Suwałki, Augustów, Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława, Ostróda), z trasami układu południkowego. Stanowi ona główny kanał transportowy regionu dla firm. Ponadto DK16 stanowi kanał ważnych strumieni ruchu turystycznego.
Koszt realizacji odcinka S16 Borki Wielkie–Mrągowo wyniósł ponad 625 mln zł, a jego wykonawcą była firma PORR.
Źródło: GDDKiA
Czytaj także:
A2 Siedlce Zachód–Siedlce Południe gotowa