tocTable of Contents
clearHide
ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Inżynier Budownictwa 4/2024»Kwiecień 2024
Inżynier Budownictwa 4/2024»Kwiecień 2024

Smarownice torowe i wymogi w zakresie środka smarnego

Smarownice torowe to elementy dodatkowe nawierzchni torowej, kolejowej lub tramwajowej stosowane w celu zwiększenia trwałości tej nawierzchni oraz ograniczenia lub usunięcia hałasu (pisku), który jest szczególnie uciążliwy dla ludzi. Smarownice od MMR Group TransComfort zostały już dopuszczone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do stosowania na liniach kolejowych spółki i zaimplementowane w kilku miejscach w Polsce.
Podstawową rolą smarownicy jest niwelowanie tarcia, jakie w wyniku działania sił poprzecznych pojawia się pomiędzy kołem kolejowym lub tramwajowym a szyną. Smarownica, podając na powierzchnię boczną i/lub toczną szyn w łukach poziomych odpowiedni środek smarny, zapewnia wydłużenie czasu eksploatacji szyn, przeciwdziałając powstawaniu wad zmęczeniowych, zużyciu bocznemu czy falistemu. Smarownice przeciwdziałają także powstawaniu hałasu, co szczególnie doceniają zarządcy infrastruktury...